אלו הם נושאי עיקרי נושאי פרשת קדושים:
יט (ב) דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם: צווי הקדושה: דין הנותר והפגול: מתנות עניים: אסורים בין אדם לחבירו: אסורי כלאיים: דין שפחה חרופה: דיני ערלה ורבעי: אזהרות מתועבות הגויים: אסור השחתת זקן והקפת פאה: אסור שרט וקעקע: אסור אובות וידעונים: כבוד הזקן והשיבה: אהבת הגר: צדוק המשקלות: ענשי עובדי המולך ובעל האוב: ענשי העריות: פרישה מחוקות הגויים:
תיקוני זהר דף א/ב ומתמן ועמך כלם צדיקים לעולם ירשו ארץ, האי דאתמר בה והארץ הדום רגלי, דא שכינתא דאיהי כלילא מעשר ספירן, ומתמן אתקריאו ישראל מלכים צדיקים חוזים נביאים מארי תורה גבורים חסידים נבונים חכמים ראשי אלפי ישראל (הם): תרגום: ומשם ועמך כלם צדיקים לעולם ירשו ארץ, עליה נאמר והארץ הדום רגלי, זוהי השכינה שהיא כלולה מעשר ספירות, ומשם נקראים ישראל: מלכים, (מלכות) צדיקים, (יסוד) חוזים, (הוד) נביאים, (נצח) בעלי תורה, (תפארת) גבורים, (גבורה) חסידים, (חסד) נבונים, (בינה) חכמים, (חכמה) ראשי אלפי ישראל (כתר): הסבר: וכפי המאמר שמסווג את כל בני ישראל כחלק מהשכינה הקדושה שנמצאת בגלות, שוכבת בעפר הנחש, מתחננת על נפשה, אפשר לראות בחוש, אלפי שנות גלות וצער לכל אחד מבני ישראל, בדור האחרון הזה, צרות תכופות על כל אחד ואחד מי בגשמיות, ברוחניות, בבריאות, בשלום בית, בזש"ק, בזיווג ועוד, וזה צער הגלות וצער השכינה, הזוהר מלמד אותנו לקבל את הייסורים האלו באהבה, בידיעת התכלית, כפי רשב"י ואלעזר בנו, 13 שנים בתוך מערה בעבודת השם שלהם, גופם העלה חלודה משכיבה בתוך העפר, זיכוך אחר זיכוך עד לחיבור מוחלט לאור האין סוף, לידיעת כל סודות התורה והבריאה, עד הסרת כל המסכים המבדילים מהקב"ה, ואלו הם העוונות והחטאים, הם המסכים הם רקיעי הברזל המונעים את התפילה והמונעים מאיתנו להדבק בקב"ה ובתורה הקדושה ובשכינה ובניה, וכל אחד מעם ישראל הוא בנה של השכינה הקדושה, ונשמתו חצובה מאחת מעשר הספירות, בכוח נשמתו להתחבר לשורשה אם רק תשכיל להאיר אותה ע"י קדושים תהיו, שמירת ברית המילה וציווי העריות, שמירת הלשון ורכילות, לכבד ולשמור כל ציווי התורה שבין אדם לחבירו, ליתן מתנות לאביונים, שלא ללכת בתועבות הגויים ומנהגיהם, לנוס ולברוח מהידוענים הממלאים את לוחות המודעות ב"סגולות", "קמיעות", "השבעות" וכו'. ובעיקר לדעת כי הקב"ה ברא את כל הנבראים לכבודו, למענו, למען ילבישו אותו בבגדי מלכות, ונתן הכנת לבושו לעם ישראל, כפי מעשיהם יהיו לבושיו, ולבושיו הן מידותיו, וכפי הלבושים כך הנהגותיו לטוב וח"ו הפך. |
עלון פרשת קדושים - חיים על פי הזוהר |
| ויקרא פרק יט (ג) אִישׁ אִמּוֹ
וְאָבִיו תִּירָאוּ וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם:
זוהר רעיא
מהימנא פרשת קדושים דף – פ"ב עמוד א'
וְעִלַּת עַל כֹּלָּא, אֲנָא
בָּעֵי לְאִשְׁתַּדְּלָא בִּיקָרָךְ, לְתַקֵּן מִדּוֹת דְּאַבָּא וְאִימָּא, לִיקָרָךְ.
תְּהֵא בְּעֶזְרִי לְסַדְּרָא כֹּלָּא כְּדְקָא יִאוֹת. וְאַנְתְּ תְּסַדֵר לִי, וּלְכָל
מָארֵי מְתִיבְתָּאן עֵילָּא וְתַתָּא, וּמַשִּׁרְיָין דְּמַלְאָכִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין,
לְמֶהֱוִי מְתַקְּנִין וּמְסַדְּרִין לִיקָרָא דִּילָךְ, וְלִיקָרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא,
לְמֶהֱוִי סַפְסָל תְּחוֹת רַגְלוֹי. וּלְמֶעְבַּד צִּוּוּיֵיהּ בְּכָל פִּקוּדִין
דִּילֵיהּ. וּלְמִדְחַל מִנֵּיהּ בְּכָל פִּקוּדִין דְּלָא תַּעֲשֶׂה. תרגום: וְעִלַּת עַל הַכֹּל, אֲנִי רוֹצֶה לְהִשְׁתַּדֵּל
בִּכְבודְךְ, לְתַקֵּן אֶת הַמִּדּות שֶׁל אַבָּא וְאִמָּא לִכְבודְךְ. תִּהְיֶה בְעֶזְרִי
לְסַדֵּר הַכֹּל כָּרָאוּי. וְאַתָּה תְּסַדֵּר אוֹתִי וְאֶת כָּל רָאשֵׁי הַיְשִׁיבוֹת
מַעְלָה וּמַטָּה, וּמַחֲנוֹת הַמַּלְאָכִים הָעֶלְיוֹנִים וְהַתַּחְתּוֹנִים, לִהְיוֹת
מְתַקְּנִים וּמְסַדְּרִים לִכְבוֹדְךְ וְלִכְבוֹד אַבָּא וְאִמָּא, לִהְיוֹת סַפְסָל
תַּחַת רַגְלָיו, וְלַעֲשׂוֹת צִוּוּיָיו בְּכָל מִצְווֹתָיו, וְלִירָא מִמֶּנּוּ בְּכָל
הַמִּצְווֹת שֶׁל לֹא תַעֲשֶׂה. הסבר: אמר
הרועה הנאמן – נשמת משה רבינו שנגלה לרבי שמעון בר יוחאי: "ואתה תסדר
אותי", כלל הנלמד כי אין אדם יכול לתקן את עצמו, אלא אם יש לו סיוע מהקב"ה,
כדי שיקבל סיוע הוא צריך להיות כלי לאור, כלי טהור, כלי היכול לקבל את אורו
שלהקב"ה המתקן את המידות, את הפגמים, משלים את החוסרים בנפש, על ידי קיום
המצוות לשמה, ...וְהַאי אִיהוּ אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְסָמִיךְ לֵיהּ וְאֶת
שַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמוֹרוּ. וּבִקְרָא אַחֲרִינָא וְאֶת מִצְּוֹתַי תַּעֲשׂוּ. מִסִּטְרָא
דְּפִקּוּדִין דַּעֲשֵׂה דְּאִינּוּן כָּבוֹד, אַקְדִּים אַבָּא לְאִימָּא, וְדָא י''ה.
מִסִּטְרָא דְּלָא תַּעֲשֶׂה, אַקְדִּים אִימָּא לְאַבָּא, וְדָא הֵ''י. וְהַיְינוּ
כְּבוֹד אֱלֹהִים הַסְתֵּר דָּבָר. לְאִלֵּין דְּלָא מִשְׁתַּדְּלֵי בְּהַאי כָּבוֹד,
הַסְתֵּר דָּבָר מִנַּיְיהוּ. תרגום: וְזְהִוּ
אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְסָמַךְ לוֹ וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי תִשְׁמֹרוּ. וּבְפָסוּק
אַחֵר וְאֶת מִצְותַי תַּעֲשׂוּ. מִצַּד שֶׁל מִצְווֹת עֲשֵׂה שֶׁהֵם כָּבוֹד, הִקְדִּים
אָב לָאֵם, וְזֶה י''ה. מִצַּד שֶׁל לֹא תַעֲשֶׂה הִקְדִּים אֵם לָאָב, וְזֶה ה''י,
וְהַיְנוּ (משלי כה) כְּבוֹד אֱלֹהִים הַסְתֵּר דָּבָר. לְאֵלּוּ שֶׁאֵינָם מִשְׁתַּדְּלִים
בַּכָּבוֹד הַזֶּה, הַסְתֵּר דָּבָר מֵהֶם. הסבר:
כבד את אביך זה הקב"ה ואת אימך זאת השכינה העליונה, אבא ואימא חכמה ובינה,
אותיות י"ה בשם הויה הקדוש, רק על ידיעתם, על ידי הכרת הפרצופים העליונים,
שורשי המצוות, רק אז תוכל לכבדם, ואז יהיה לך גילוי פנים – את פנייך אבקש, ואילו
אלו שאינם משתדלים ב"כבוד" אבא ואימא, אלא רק בכבוד עצמם מהם הסתר דבר,
הם לא מצליחים לראות את העולמות העליונים, יש להם הסתר פני השם כי הכבוד העצמי
שלהם מכסה וְעָלַיְיהוּ אִתְּמַר, (משלי ג) וּכְסִילִים מֵרִים קָלוֹן. אִלֵּין אִינּוּן
עַמֵּי הָאָרֶץ, בָּתַר דְּלָא מִשְׁתַּדְּלִין בְּהַאי כָּבוֹד דְּאוֹרַיְיתָא, וְאֵיךְ
אָמְרִין אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם שְׁמַע קוֹלֵנוּ חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ וְקַבֵּל
תְּפִלָּתֵנוּ. הָא אִיהוּ לֵימָּא לוֹן, וְאִם אָב אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי, אַיִּה
אִשְׁתַּדְּלוּתָא דִּלְכוֹן בְּאוֹרַיְיתָא, וּבְפִקּוּדִין דִּילִי, לְמֶעְבַּד צִּוּוּיַי,
דְּמַאן דְּלָא יָדַע בְּצִּוּוּיָיה דְּמָארֵיהּ, אֵיךְ יַעְבִיד לֵיהּ. תרגום: וַעָלֵיהֶם נֶאֱמַר, (משלי ג) וּכְסִילִים
מֵרִים קָלוֹן. אֵלּוּ הֵם עַמֵּי הָאָרֶץ, מֵאַחַר שֶׁאֵינָם מִשְׁתַּדְּלִים בַּכָּבוֹד
הַזֶה שֶׁל הַתּוֹרָה, וְאֵיךְ אוֹמְרִים, אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם שְׁמַע קוֹלֵנוּ
חוּס וְרַחֵם עָלֵינוּ וְקַבֵּל תְּפִלָּתֵנוּ? הֲרֵי הוּא יֹאמַר לָהֶם: וְאִם אָב
אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי? אַיֵּה הִשְׁתַּדְּלוּתְכֶם בַּתּוֹרָה וּבְמִצְווֹתַי לַעֲשׂוֹת
אֶת הַצִּוּוּיִים שֶׁלִּי? שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ מַכִּיר אֶת הַצִּוּוּי שֶׁל אֲדוֹנוֹ,
אֵיךְ יַעֲשֶׂה אוֹתוֹ? הסבר: אבל הם ממלאים את בתי הכנסיו, וצווחים ..הב..הב..תן
לנו...איך תעלה תפילתם אם הם לא יודעים למי הם מתפללים?, איך ישמע קולם כאשר כל מה
שהם מבקשים הוא עולם החומר, ממון, כבוד, חיים, בריאות בעולם הגוף, ומזניחים עולם
הרוח?, בַּר מִמַּאן דְּשָׁמַע מֵחֲכָמִים
וְעָבִיד, וְהַאי אִיהוּ דְּקַבִּיל נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. וְעִם כָּל דָּא, מַאן דְּלָא
קַבִּיל מִמָּארֵיהּ, אֶלָּא מִשְלוּחֵיהּ, אִיכָּא אַפְרָשׁוּתָא. וּמַאי אַפְרָשׁוּתָא
אִית בֵּין דָּא לְדָא. דְּהָא כְּתִיב, מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּלְבָתַר
וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ. אֲנָא קַבִּילְנָא, וּלְבָתַר מוֹסַרְנָא לְכֻלְּהוּ. וְהָכִי
מַאן דִּמְקַבֵּל מֵאָחֳרָא, כְּקַבָּלַת סִיהֲרָא וְכֹכָבַיָּיא מִשִּׁמְּשָׁא, וּבְהַאי
קִבּוּל אִתְמְלֵי. וּמַאן דִּמְקַבֵּל יָכִיל לְאִסְתַּלְּקָא מִנֵּיהּ נְבִיעוּ,
כְּמָה דַּחֲזֵינָא בְּשִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא, דְּאִסְתַּלְּקַת נְהוֹרָא דִּלְהוֹן,
בְּלֵילְיָא, דְּלָא נָהִיר שִׁמְשָׁא, אֶלָּא בִּימָמָא. וְסִיהֲרָא בְּלֵילְיָא.
תרגום: פְּרָט לְמִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ מֵחֲכָמִים וְעוֹשֶׂה,
וְזֶהוּ שֶׁקִּבֵּל נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע. וְעִם כָּל זֶה, מִי שֶׁלֹּא קִבֵּל מֵאֲדוֹנוֹ,
אֶלָּא מִשְּׁלוּחוֹ, יֵשׁ הֶבְדֵּל. וְאֵיזֶה הֶבְדֵּל יֵשׁ בֵּין זֶה לָזֶה? שֶׁהֲרֵי
כָּתוּב, מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וְאַחַר כָּךְ מְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ. אֲנִי
קִבַּלְתִּי, וְאַחַר כָּךְ מָסַרְתִּי לְכֻלָּם. וְכָךְ מִי שֶׁמְּקַבֵּל מֵאַחֵר,
כְּקַבָּלַת הַלְּבָנָה וְהַכּוֹכָבִים מִן הַשֶּׁמֶשׁ, וּבַקִּבּוּל הַזּה הוּא מִתְמַלֵּא.
וּמִי שֶׁמְּקַבֵּל, יְכוֹלָה לְהִסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ הַנְּבִיעָה, כְּמוֹ שֶׁרָאִיתִי
בַּשֶּׁמֶשׁ וּבַלְּבָנָה, שֶׁמִּסְתַּלֵּק הָאוֹר שֶׁלָּהֶם בַּלַּיְלָה, שֶׁאֵין
הַשֶּׁמֶשׁ מֵאִיר, אֶלָּא בַּיּוֹם. וְהַלְּבָנָה בַּלַּיְלָה. הסבר: אלו ששומעים לחכמים, "כל אשר יורוך",
מקיימים מצוות התורה, - חכמי התורה אלו העוסקים בתורת השם המלאה – פרד"ס –
פשט, רמז, דרש וסוד.
אם לא יודעים את סודות
התורה נשארים בחשיכה הם לא חכמים!, החכמה העליונה נקראית אות י' בשם הויה – סודות התורה,
שורשי וטעמי המצוות, כוונות התפילה ותיקון העולמות, תיקון הפרצופים, ידיעת שמות
הקודש, אלו הם חכמי התורה – אחריהם תרדוף, בהם תדבק, כי כל מי שמפריד בתורת השם
יתברך, כל מי שנמנע מללמוד וללמד את כל חלקי התורה ממנו תרחק, הוא מרחיק אותך
מהאמונה, מהתכלית, הוא מבטיח לך עולם זה וייסורים לעולם הבא!!!
זוהר מזהיר בשלל גוונים זוהר פרשת קדושים קדושים תהיו כי קדוש אני דף פ' עמוד ב' אמרו רבותינו כי פרשת קדושים היא היבט נוסף של עשרת הדיברות הנה מביא אותם רבי חייא אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִים. הָכָא אָתָא לְאַזְהָרָא לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל כְּקַדְמֵיתָא. לָקֳבֵיל (שמות כ) לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. וִאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם, לָקֳבֵיל לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל אֲנִי יְיָ' אֱלֹהֵיכֶם. אל תפנו אל האלילים שנאמר בפרשת קדושים כנגד לא יהיה לך אלהים אחרים על פני מהו אלהים? היא מידת הכח השולט הדיין אלהים אחרים 70 שרי אומות העולם גם הטבע גימטירה אלהים אלהים - נקרא משה איש האלהים אלהי אברהם גם אלהי יצחק כל שליט נקרא בשם אלהים אבל כולם שואבים כוחם ולשליטתם על ידי כוחו של אלהי האלהים שליט על כל העליונים ועל כל התחתונים לא יהיה לך אלהים אחרים שלא תחשוב שיש איזה כוח בעולם שלא נובע מכוחי בין כוחות הטומאה ובין כוחות הקדושה יש רק הנהגה אחת ובסוד אלהים מי אלה מי - היא בינה אלה - הם שני בן ובת מידת הגבורה
כגון כל הכינויים בהם בחר להתגלות ואף גם הסטרא אחרא הכל בהנהגת אין סוף ב"ה וִאלֹהֵי מַסֵּכָה לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם, לָקֳבֵיל לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל אֲנִי יְיָ' אֱלֹהֵיכֶם. והשני אלהי מסיכה אל תשים מסכים על אור הקב"ה אל תשים מתווכים בינך לביו הבורא לכל אחד יש חוט דק מקשר אותו אל הבורא שלו מיוחד זה החוט של ההשגחה הפרטית כל מתווך בינך לבין הבורא הוא מסך מסיכה אלהי מסיכה כל הצדיקים כל חכמי התורה אינם מתווכים הם מדירכים הם מכוונים הם מלמדים הם לא מחליפים את הבורא הם לא עוזרים הם לא מושיעים הם ממליצים הם מתפללים הם מברכים אבל לכל אחד יש את הקשר המיוחד אל הקב"ה הדיבור המיוחד שלו ושל אביו אֲנִי יְיָ' אֱלֹהֵיכֶם. לָקֳבֵיל אָנֹכִי יְיָ' אֱלֹהֶיךָ, אמר אני ה' אלהיכם אחד יחיד ומיוחד הכללי של כולם כנגד אנכי ה' אלהייך הפרטי שלך הקשר המיוחד שלך אל האחד החי בתוכך המסובב אותך המנהג אותך בטוב וברע שאתה חושב , אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ. לָקֳבֵל כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ. אבא - תורה שבכתב אימא תורה שבעל פה כבודם הוא בקיום המוסר והמצוות יראת התורה יראת החטא אהבת התורה סור מרע ועשה טוב כבד את אביך ואת אימך שהם הקב"ה והשכינה תורה שבכתב ותורה שבעל פה מצוות הבורא הם לצורך הנברא הוא היצרן ויש ספר הוראות איך להפעיל את המוצר אֶת שַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמוֹרוּ, זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ שבתותי שתי שבתות שבת הגדול - תשובה..בינה.שכינה עליונה שבת הקטנה - מלכות - תורה שבעל פה - שולחן ערוך שמור - מלכות זכור - זעיר אנפין - הבן - ישראל לֹא תִּשָּׁבְעוּ בִשְׁמִי לַשָּׁקֶר. לֹא תִשָּׂא אֶת שֵׁם יְיָ' אֱלֹהֶיךָ לַשָּׁוְא. לא תשבעו בשמי שלקר קול יעקב הוא קול האמת כל דיבור של יהודי הוא קודש אפילו לא הזכרת שם שמים ושיקרת כאילו נשבעת בשמו יתברך זה לחומרה - זו לא הלכה!! לא תשא את שם ה' אלהיך לשווא תברך כמו שצריך כל הזכרת שם הקב"ה שיהיה בריכוז עצום בידיעה שאתה פונה לקב"ה מלך מלכי המלכים וכן על דרך זו כל המשך המאמר לֹא תִּגְנוֹבוּ, לֹא תִגְנוֹב. וְלֹא תְכַחֲשׁוּ, וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ. לֹא תַעֲנֶה בְרֵעֲךָ עֵד שָׁקֶר. מוֹת יוּמַת הַנּוֹאֵף וְהַנּוֹאָפֶת, לֹא תִנְאָף. לֹא תַעֲמוֹד עַל דַּם רֵעֶךָ, לֹא תִּרְצַח. וְהָא אוּקְמוּהָ, וְעַל דָּא כְּלָלָא דְּאוֹרַיְיתָא, בְּפַרְשְׁתָּא דָּא. הם כולם בפרשת קדושים
אני ה' אליהכם ברבים של כולם אין אלהים אחרים אני ה' אלהייך גם בפרטות שלך אל תמליך על עצמך אף אלהים אף מסך אף נברא לא יהיה לך אלהים ---------- למה? אָמַר רִבִּי חִיָיא, בְּקַדְמִיתָא, אָנֹכִי יְיָ' אֱלֹהֶיךָ. זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת. לֹא תִשָּׂא. לֹא תִרְצַח. לֹא תִנְאָף. לֹא תִגְנוֹב. בְּלִישָׁנָא יְחִידָאי בתחילה הכל בלשון יחיד וְהָכָא, אֲנִי יְיָ' אֱלֹהֵיכֶם. אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת שַׁבְּתוֹתַי תִּשְׁמֹרוּ. אַל תִּפְנוּ אֶל הָאֱלִילִים. בְּלִישָׁנָא דְּסַגִּיאִין. אֶלָּא תָּא חֲזֵי, מִיּוֹמָא דַּהֲווֹ יִשְׂרָאֵל שְׁכִיחִין בְּעָלְמָא, לָא אִשְׁתְּכָחוּ קָמֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, בְּלִבָּא חַד, וּבִרְעוּתָא חֲדָא, כְּמָה בְּהַהוּא יוֹמָא דְּקַיְימוּ בְּטוּרָא דְּסִינַי. וְעַל דָּא כֹּלָּא אִתְּמַר בְּלָשׁוֹן יְחִידָאי. לְבָתַר בְּלִישָׁנָא דְּסַגִּיאִין, דְּהָא לָא אִשְׁתְּכָחוּ כָּל כַּךְ בְּהַהוּא רְעוּתָא. ואחר כך הכל בלשון רבים להביא את עם ישראל לתכלית היא תיקון הפרצוף העליון הנקרא זעיר אנפין הבן פנים קטנות תינוק הגדל להיות בנו בכורו של הקב"ה ישראל שמו הוא יהיה לעתיד אחד ישראל לכן דיבר בלשון יחיד ולא בלשון רבים שרבים זה לעכשיו ישראל עלה במחשבה ראשון ואחרון במעשה רק באחרית הימים יהיה גוף אחד שלם מתוקן על ידי כל הפרטים הרבים שהם בני ישראל זה כמעט קרה כפי שאמר מִיּוֹמָא דַּהֲווֹ יִשְׂרָאֵל שְׁכִיחִין בְּעָלְמָא, לָא אִשְׁתְּכָחוּ קָמֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, בְּלִבָּא חַד, וּבִרְעוּתָא חֲדָא, כְּמָה בְּהַהוּא יוֹמָא דְּקַיְימוּ בְּטוּרָא דְּסִינַי. וְעַל דָּא כֹּלָּא אִתְּמַר בְּלָשׁוֹן יְחִידָאי. לְבָתַר בְּלִישָׁנָא דְּסַגִּיאִין, דְּהָא לָא אִשְׁתְּכָחוּ כָּל כַּךְ בְּהַהוּא רְעוּתָא. מיום שהיו ישראל נמצאים בעולם לא נמצאו בלב אחד ברצון אחד מול הקב"ה כמו היום ההוא שהיו בסיני כאשר שמעו את דיבורו של הקב"ה ולאחר מכן חזרו שוב להיות מופרדים לרבים על ידי המפריד המנוול הנחש פָּתַח רִבִּי אֶלְעָזָר וְאָמַר, (הושע יג) וְאָנֹכִי יְיָ' אֱלֹהֶיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם וִאלֹהִים זוּלָתִי לֹא תֵּדָע. לָא כְּתִיב אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֶלָּא אָנֹכִי יְיָ' אֱלֹהֶיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, ממשיך שואל אנכי ה' אלהייך מארץ מצרים וכי הקב"ה מארץ מצרים? אלא אֶלָּא, מִן יוֹמָא דַּהֲווֹ יִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא, לָא אִשְׁתְּמוֹדָעוּ יְקָרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. בַּר בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם מתי ניכר כבודו של המלך? מחוץ לבית המלך כאשר אין שפע ועושר יש גלות ועוני ואנחנו לא עזבנו, לא התערבו בגויים לא למדו כישופיהם וגילוליהם דבקו בדרך אבותם לא לבשו ג'נסים ושתו קוקה קולה לא ראו באמריקה מקור השפע לא הלכו בדרכי הגויים אז ניכר כבודו של הקב"ה לעיני כל העולם גם היום כל העולם נוהר אחר הזהב והכסף ועם ישראל הקדושים ממשיכים במסורות אבותיהם נדבקים בתורה מחפשים את אורו של הקב"ה בכלפיה יושב בסתר עליון משתעשע בחיפושי בניו אחריו מבקש את ליבכם קב"ה בעי ליבא רוצה לשכון בתוך כל אחדדד כל בעל תשובה כל מעשה תשובה ממליך את המלך מעלה את כבודות תנו עוז לאלהים הבו גודל לאלהינו על ידי ביטול רדיפת הממון והכבוד והנאות הגוף המתכלה שתכליתו להיות מאכל לתולעי הקבר הוא רק רכב מה אתם מפנקים אותו כל כך תרכבו עליו, תשעבדו אותו לנצחיות תנצלו את אותו לזאת הוא נוצר להיות מרכבה לנשמה!!!
לשמו יתברך
פרשת
קדושים (מקור הטקסט "תורת אמת")
(ויקרא יט)
וַיְדַבֵּר יְיָ' אֶל מֹשֶׁה לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְיָ' אֱלֹהֵיכֶם.
רִבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח, (תהלים לב) אַל תִּהְיוּ
כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין וְגוֹ'. בְּכַמָּה זִמְנִין אוֹרַיְיתָא אַסְהִידַת
בְּהוּ בִּבְנֵי נָשָׁא, כַּמָה זִמְנִין אֲרִימַת קָלִין, לְכָל סִטְרִין
לְאִתְּעָרָא לְהוּ, וְכֻלְּהוּ דְּמִיכִין בְּשֵׁינָתָא בְּחוֹבֵיהוֹן
(ס''א בחוריהון), לָא מִסְתַּכְּלִין, וְלָא
מַשְׁגִּיחִין, בְּהֵיךְ אַנְפִּין יְקוּמוּן לְיוֹמָא דְּדִינָא עִלָּאָה, כַּד
יִתְבַּע לוֹן מַלְכָּא עִלָּאָה עֶלְבּוֹנָא דְּאוֹרַיְיתָא, דִּצְוַוחַת
לָקֳבְלֵיהוֹן, וְלָא אָהַדְרוּ אַנְפִּין לָקֳבְלָהּ, דְּכֻלְּהוּ פְּגִימִין
בְּכֹלָּא, דְּלָא יָדְעוּ מְהֵימְנוּתָא דְּמַלְכָּא עִלָּאָה, וַוי לוֹן, וַוי
לְנַפְשֵׁהוֹן.
וַיְדַבֵּר
ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ
אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם. רַבִּי אֶלְעָזָר
פָּתַח, (תהלים לב) אַל תִּהְיוּ כְּסוּס
כְּפֶרֶד אֵין הָבִין וְגוֹ'. בְּכַמָּה פְעָמִים הַתּוֹרָה מְעִידָה בִּבְנֵי
אָדָם, כַּמָּה פְעָמִים הִיא מְרִימָה קוֹלוֹת לְכָל הַצְּדָדִים לְהָעִיר אוֹתָם,
וְכֻלָּם רְדוּמִים בְּשֵׁנָה בַּחֲטָאֵיהֶם (בחוריהם), אֵינָם מִסְתָּכְּלִים וְאֵינָם
מַשְׁגִּיחִים בְּאֵיזֶה פָנִים יַעַמְדוּ לְיוֹם הַדִּין הָעֶלְיוֹן,
כְּשֶׁיִּתְבַּע אוֹתָם הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן עַל עֶלְבּוֹן הַתּוֹרָה שֶׁצּוֹעֶקֶת
כְּנֶגְדָּם, וְאֵינָם מַחֲזִירִים פְּנֵיהֶם מוּלָהּ, שֶׁכֻּלָּם פְּגוּמִים
בַּכֹּל, שֶׁאֵינָם יוֹדְעִים אֶת אֱמוּנַת הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן, אוֹי לָהֶם
וְאוֹי לְנַפְשָׁם!
דְּהָא אוֹרַיְיתָא בֵּיהּ אַסְהִידַת, וְאַמְרַת
(משלי ט) מִי פֶתִי יָסוּר הֵנָּה חֲסַר לֵב
(ס''א ואמרה) אָמְרָה לוֹ. מַהוּ חֲסַר לֵב. דְּלֵית
לֵיהּ מְהֵימְנוּתָא, דְּמַאן דְּלָא אִשְׁתָּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, לָאו בֵּיהּ
מְהֵימְנוּתָא, וּפָגִים הוּא מִכֹּלָּא (ס''א
ואמרה) אָמְרָה לוֹ, אוֹמְרָה לוֹ מִבָּעֵי לֵיהּ, כְּמָה דְאַתְּ
אָמֵר (תהלים מב) אוֹמְרָה לְאֵל סַלְעִי, מַהוּ
אָמְרָה. אֶלָּא לְאַכְלְלָא וּלְאִתּוֹסְפָא אוֹרַיְיתָא דִּלְעֵילָּא, דְּהִיא
קַרְיָיהּ לֵיהּ חֲסַר לֵב, פָּגִים מִמְּהֵימְנוּתָא.
שֶׁהֲרֵי
הַתּוֹרָה מְעִידָה בּוֹ וְאוֹמֶרֶת, (משלי
ט) מִי פֶתִי יָסֻר הֵנָּה חֲסַר לֵב (ואמרה) אָמְרָה לּוֹ. מַה זֶּה חֲסַר לֵב? שֶׁאֵין
בּוֹ אֱמוּנָה. שֶׁמִּי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה, אֵין בּוֹ אֱמוּנָה וּפָגוּם
הוּא מֵהַכֹּל. (ואמרה) אָמְרָה לּוֹ?!
אוֹמְרָה לוֹ הָיָה צָרִיךְ לִהְיוֹת, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים מב) אוֹמְרָה לְאֵל סַלְעִי. מַה זֶּה
אָמְרָה? אֶלָּא לְהַכְלִיל וּלְהוֹסִיף אֶת הַתּוֹרָה שֶׁלְּמַעְלָה, שֶׁהִיא
קוֹרֵאת לוֹ חֲסַר לֵב, פָּגוּם מֵהָאֱמוּנָה. דְּהָכִי תָּנֵינָן,
כָּל מַאן דְּלָא אִשְׁתָּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, אָסִיר לְמִקְרַב לְגַבֵּיהּ,
לְאִשְׁתַּתְּפָא בַּהֲדֵּיהּ, וּלְמֶעְבַּד בֵּיהּ סְחוֹרְתָּא, וְכָּל שֶׁכֵּן
לְמֵהַךְ עִמֵּיהּ בְּאוֹרְחָא. דְּהָא לֵית בֵּיהּ מְהֵימְנוּתָא.
(ועל דא) תָּנֵינָן כָּל בַּר נָשׁ דְּאָזִיל
בְּאוֹרְחָא, וְלֵית עִמֵּיהּ מִלֵּי דְּאוֹרַיְיתָא, אִתְחַיָּיב בְּנַפְשֵׁיהּ.
כָּל שֶׁכֵּן מַאן דְּאִזְדַּוָּוג בְּאוֹרְחָא, עִם מַאן דְּלֵית בֵּיהּ
מְהֵימְנוּתָא, דְּלָא חָשִׁיב לִיקָרָא דְּמָארֵיהּ וְדִידֵיהּ דְּלָא חָס עַל
נַפְשֵׁיהּ.
שֶׁכָּךָ
שָׁנִינוּ, שֶׁכָּל מִי שֶׁלֹּא מִשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה, אָסוּר לוֹ לְהִתְקָרֵב
אֵלָיו, לְהִשְׁתַּתֵּף עִמּוֹ וְלַעֲשׂוֹת עִמּוֹ סְחוֹרָה, וְכָל שֶׁכֵּן לָלֶכֶת
עִמּוֹ בַּדֶּרֶךְ, שֶׁהֲרֵי אֵין בּוֹ אֱמוּנָה. (ועל זה) שָׁנִינוּ, כָּל אָדָם שֶׁהוֹלֵךְ
בַּדֶּרֶךְ וְאֵין עִמּוֹ דִּבְרֵי תוֹרָה, מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ. כָּל שֶׁכֵּן
מִי מִתְחַבֵּר בַּדֶּרֶךְ עִם מִי שֶׁאֵין בּוֹ אֱמוּנָה, שֶׁלֹּא מַחֲשִׁיב אֶת
כְּבוֹד אֲדוֹנוֹ וְאֶת שֶׁלּוֹ, שֶׁלֹּא חָס עַל נַפְשׁוֹ. רִבִּי
יְהוּדָה אוֹמֵר, מַאן דְּלָא חָס עַל נַפְשֵׁיהּ, הֵיךְ יִשְׁלוֹף נַפְשָׁא
דְּכַשְׁרָא לִבְרֵיהּ. אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, תַּוַּוהְנָא עַל דָּרָא, וְהָא
אִתְּמַר מִלָּה וְכוּ'. וְעַל דָּא כְּתִיב אַל תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין
הָבִין. זַכָּאִין אִינּוּן צַדִּיקַיָּיא, דְּמִשְׁתַּדְּלֵי בְּאוֹרַיְיתָא,
וְיַדְעִין אוֹרְחוֹי דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּמְקַדְּשֵׁי גַּרְמַיְיהוּ
בִּקְדוּשָׁא דְּמַלְכָּא, וְאִשְׁתְּכָחוּ קַדִּישִׁין בְּכֹלָּא, וּבְגִין כָּךְ
מְשַׁלְּפֵי רוּחָא דְּקוּדְשָׁא מִלְּעֵילָּא, וּבְנַיְיהוּ כֻּלְּהוּ זַכָּאֵי
קְשׁוֹט, וְאִקְרוּן בְּנֵי מַלְכָּא בְּנִין קַדִּישִׁין. (זכאין
אינון אברים וכו' עד למהוי בנדתה, מהרעיא מהימנא נדפס בפרשת פנחס מאמר מתחיל אלא
פגיעה רכ''ה ע''ב).
רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, מִי שֶׁלֹּא חָס עַל נַפְשׁוֹ, אֵיךְ יִשְׁלֹף נֶפֶשׁ כְּשֵׁרָה לִבְנוֹ? אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, תְּמֵהַנִי עַל הַדּוֹר, וַהֲרֵי הַדָּבָר נֶאֱמַר וְכוּ'. וְעַל זֶה כָּתוּב אַל תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין. אַשְׁרֵיהֶם הַצַּדִּיקִים שֶׁמִּשְׁתַּדְּלִים בַּתּוֹרָה וְיוֹדְעִים אֶת דַּרְכֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וּמְקַדְּשִׁים אֶת עַצְמָם בִּקְדֻשַּׁת הַמֶּלֶךְ, וְנִמְצָאִים קְדוֹשִׁים בַּכֹּל, וּמִשּׁוּם כָּךְ שׁוֹלְפִים רוּחַ שֶׁל קֹדֶשׁ מִלְמַעְלָה, וְכָל בְּנֵיהֶם הֵם צַדִּיקֵי אֱמֶת, וְנִקְרָאִים בְּנֵי הַמֶּלֶךְ, בָּנִים קְדוֹשִׁים.
וְתָּא חֲזֵי, לָא אִתְדָּכֵי בַּר נָשׁ לְעָלְמִין, אֶלָּא בְּמִלִּין
דְּאוֹרַיְיתָא. בְּגִינֵי כַּךְ מִלִּין דְּאוֹרַיְיתָא לָא מְקַבְּלִין טוּמְאָה,
בְּגִין דְּאִיהִי (משלי ג) קַיְּימָא לְדַכְּאָה
לְאִלֵּין מִסְאֲבֵי, וְאַסְוּותָא בְּאוֹרַיְיתָא אִשְׁתְּכַח. דִּכְתִּיב,
רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶךָ וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ. וְדַכְיוּתָא אִשְׁתְּכַח
בְּאוֹרַיְיתָא, דִּכְתִּיב, (תהלים יט) יִרְאַת
יְיָ' טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד. מַאי עוֹמֶדֶת לָעַד. דְּקַיְּימָא תְּדִירָא
בְּהַהוּא דַּכְיוּתָא, וְלָא אִתְעָדֵי מִנֵּיהּ לְעָלְמִין.
וּבֹא
רְאֵה, הָאָדָם לֹא נִטְהָר לְעוֹלָמִים, אֶלָּא בְּדִבְרֵי תוֹרָה. מִשּׁוּם כָּךְ
דִּבְרֵי תוֹרָה לֹא מְקַבְּלִים טֻמְאָה, מִשּׁוּם שֶׁהִיא עוֹמֶדֶת לְטַהֵר אֶת
אֵלּוּ הַטְּמֵאִים, וְהָרְפוּאָה נִמְצֵאת בַּתּוֹרָה, שֶׁכָּתוּב (משלי ג) רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶךְ וְשִׁקּוּי
לְעַצְמוֹתֶיךְ. וְהַטָּהֳרָה נִמְצֵאת בַּתּוֹרָה, שֶׁכָּתוּב (תהלים יט) יִרְאַת ה' טְהוֹרָה עוֹמֶדֶת לָעַד.
מַה זֶּה עוֹמֶדֶת לָעַד? שֶׁעוֹמֶדֶת תָּמִיד בְּאוֹתָהּ טָהֳרָה, וְלֹא זָזָה
מִמֶּנָּה לְעוֹלָמִים. אָמַר לֵיהּ יִרְאַת יְיָ' כְּתִיב, וְלָא
תּוֹרָה. אָמַר לֵיהּ, הָכִי הוּא וַדַּאי, דְּהָא אוֹרַיְיתָא מִסִּטְרָא
דִּגְבוּרָה קָא אַתְיָיא. אָמַר לֵיהּ, וּמֵהָתָם נָפְקָא, מֵהָכָא נָפְקָא,
דִּכְתִּיב, (תהלים קיא) רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת
יְיָ', וּכְתִיב יִרְאַת יְיָ' טְהוֹרָה.
אָמַר
לוֹ, יִרְאַת ה' כָּתוּב, וְלֹא תוֹרָה. אָמַר לוֹ, כָּךְ הוּא וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי
הַתּוֹרָה בָּאָה מִצַּד הַגְּבוּרָה. אָמַר לוֹ, וּמִשָּׁם יָצְאָה?! מִכָּאן
יָצְאָה! שֶׁכָּתוּב רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה', וְכָתוּב יִרְאַת ה' טְהוֹרָה.
דף פ''א
ע''א
וְאוֹרַיְיתָא קְדוּשָּׁה אִתְקְרֵי, דִּכְתִּיב
כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְיָ', וְדָא אוֹרַיְיתָא, דְּהִיא שְׁמָא קַדִּישָׁא עִלָּאָה.
וְעַל דָּא, (דף פ''א ע''א)
מַאן דְּאִשְׁתְּדַּל בָּהּ אִתְדָּכֵי, וּלְבָתַר
אִתְקַדָּשׁ, דִּכְתִּיב קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ, קְדוֹשִׁים הֱיוּ לָא כְּתִיב,
אֶלָּא תִּהְיוּ. תִּהְיוּ וַדַּאי. אָמַר לֵיהּ הָכִי הוּא, וּמִקְרָא כְּתִיב,
(שמות יט) וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת
כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ, וּכְתִיב אֵלֶּה הַדְּבָרִים וְגוֹ'.
וְתוֹרָה
נִקְרֵאת קְדֻשָּׁה, שֶׁכָּתוּב כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה', וְזוֹ הַתּוֹרָה שֶׁהִיא
הַשֵּׁם הַקָּדוֹשׁ הָעֶלְיוֹן. וְעַל כֵּן, מִי שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בָּהּ נִטְהָר,
וְאַחַר כָּךְ מִתְקַדֵּשׁ, שֶׁכָּתוּב קְדשִׁים תִּהְיוּ. לֹא כָתוּב קְדשִׁים
הֱיוּ, אֶלָּא תִּהְיוּ, תִּהְיוּ וַדַּאי. אָמַר לוֹ, כָּךְ הוּא, וּמִקְרָא
כָּתוּב, (שמות יט) וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי
מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ, וְכָתוּב אֵלֶּה הַדְּבָרִים וְגוֹ'.
תָּאנָא, קְדוּשָּׁה דְּאוֹרַיְיתָא, קְדוּשָּׁה דִּסְלִיקַת עַל
כָּל קִדּוּשִׁין. וּקְדוּשָּׁה דְּחָכְמְתָא עִלָּאָה סְתִימָא, סַלְּקָא עַל
כֹּלָּא. אָמַר לֵיהּ לָאו אוֹרַיְיתָא בְּלָא חָכְמְתָא, וְלָאו חָכְמְתָא בְּלָא
אוֹרַיְיתָא, וְכֹלָּא בְּחַד דַּרְגָּא הוּא, וְכֹלָּא חַד, אֶלָּא אוֹרַיְיתָא
בְּחָכְמָה עִלָּאָה אִשְׁתְּכַחַת, וּבָה קַיְּימָא, וּבָה אִתְנְטָעוּ
שָׁרְשָׁהָא מִכָּל סִּטְרִין.
לָמַדְנוּ,
קְדֻשַּׁת הַתּוֹרָה קְדֻשָּׁה שֶׁעוֹלָה עַל כָּל הַקְּדֻשּׁוֹת. וְהַקְּדֻשָּׁה
שֶׁל הַחָכְמָה הַנִּסְתֶּרֶת עוֹלָה עַל הַכֹּל. אָמַר לוֹ, אֵין תּוֹרָה בְּלִי
חָכְמָה, וְאֵין חָכְמָה בְּלִי תוֹרָה, וְהַכֹּל הוּא בְּדַרְגָּה אַחַת וְהַכֹּל
אֶחָד. אֶלָּא תּוֹרָה נִמְצֵאת עִם הַחָכְמָה הָעֶלְיוֹנָה, וּבָהּ הִיא עוֹמֶדֶת,
וּבָהּ נִטְּעוּ שָׁרָשֶׁיהָ מִכָּל הַצְּדָדִים.
|