פרשת אם בחוקותי, סיום ספר תורת כהנים ספר ויקרא ואנחנו לקראת הילולא רבא דרבי שמעון בר יוחאי שחיבר לנו את הזוהר וזה עלון "חיים על פי הזוהר" של רבי יוחנן באנון הי"ו שיצליח דרכו בכל מעשי ידיו ויצליח את עם ישראל בזכות רבי שמעון בר יוחאי.
ספר ויקרא פרק כו (ג) אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם:
רש"י על ויקרא פרק כו פסוק ג (ג) אם בחקתי תלכו - יכול זה קיום המצות כשהוא אומר ואת מצותי תשמרו הרי קיום המצות אמור הא מה אני מקיים אם בחקתי תלכו שתהיו עמלים בתורה:
ואת מצותי תשמרו - הוו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקיים כמו שנאמר (דברים ה) ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם:וכאן נפתח פתח גדול מאוד לענין הפסוק הזה עד ש"אור החיים הקדוש" רבי חיים בן עטר, מסביר כמנין "אם" (41) עם הכולל – מ"ב (42) פירושים רק על הפסוק הזה וכולם הולכים באותו הכיוון של רש"י הקדוש, המילה אם בחוקותי תלכו היא הולכת על הלימוד התורה הקדושה שאין בה רק ללמוד בשביללדעת מה עלינו לקיים ומה עלינו לעשות, כמו שאמרו גדול תלמוד שמביא לידי מעשה, אלא התלמוד בעצמו הוא תכלית, יש בו ענין מעשה וגדול ממעשה. לכן עיקר הברית שכרת השם עם עם ישראל לתת להם את כל הארץ.(ד) וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ: (ה) וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם:...והעיקר(יב) וְהִתְהַלַּכְתִּי בְּתוֹכֲכֶם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי לְעָם: העיקר הזה תלוי בתנאי שתהיו עמלים בתורה אם בחוקותי תלכו, ופה הרמז הוא עצום, אם זה כבר מדובר בעמל התורה, אז לכן תלכו מה פירוש? לא רק בבית המדרש או בביתך, אלא אם בחוקותי תלכו גם שאתה הולך בדרך ועושה לפרנסתך, כמו יוחנן הסנדלר גם כאשר היה מתקן את הנעליים ותוקע מסמרים היה מייחד ייחודים ועוסק בתורה אם בחוקותי תלכו בכל המהלך של החיים, כמו שאמרו במסכת אבות "יפה התורה"...מה זה יפה התורה עם דרך ארץ? שלא תחשוב שהתורה היא שייכת רק לבית המדרש ולבית הכנסת, אלא התורה הכי יפה הכי חשובה אצל הקב"ה זהכשאתה לומד אותה עם דרך ארץ,כשאתה אוכל אתה לומד תורה, כשאתה עובד אתה חושב תורה כשאתה הולךבדרכך בדרך ארץ בדרך של העולם, בגוף, גם שם תלכו. אומר ה"אור חיים הקדוש" למה אם בחוקותי, למה נקרא לימוד התורה חוק? שלא יחשוב האדם "אני כבר יודע הכל מה אני צריך ללמוד?",חוקה חקקתי גזירה גזרתי, תבין שהתורה היא השפע האלהי שבו נברא העולם אין לך שום דבר שנברא בלי התורה, הקב"ה כשרצה לברוא את העולם קודם ברא את התורה, והיה לומד בתורה והיו נבראים העולמות אז העולם קיים על התורה אם תפסיק ללמוד את התורה אתה לא מקיים את העולם, העולם נחרב מבחינה רוחנית העולם חרב, אתה חייב לעשות כחוק, אפילו אתה יודע את התורה כולה ישר והפוך מא עד ת – אם בחוקותי תלכו, בני אדם שלמדו כבר אומרים, את זה אני יודע למדתי כבר! לא!כל לימוד הוא חידוש העולמות. ושואל למה אם בחוקותי תלכו? למה בלשון רבים? היה אומר אם בחוקתי תלכו. לרמוז שהתורה הקדושה יש 5 מיני לימודים והם נקראים פרד"ס – פשט, רמז, דרש, סוד, רזא דרזין, כנגד א"ק אבי"ע, נרנח"י, ארמ"ע:
שם הויה
קוץ י'
י
ה
ו (וו קצוות)
ה
ספירות
כתר
חכמה
בינה
שש קצוות
חסדגבורה
תפארת
נצחהוד
יסוד
מלכות, שכינה
עולמות
אדם קדמון (א"ק)
אצילות
בריאה
יצירה
עשיה
פרצופים
אריך אנפין (א"א)
אבא
אימא
זעיר אנפין
מלכות
נרנח"י
יחידה
חיה
נשמה
רוח
נפש
אדם
מח דעצמות
עצמות
גידים
בשר
עור
ארמ"ע
אש
רוח
מים
עפר
דצח"ם
אדם
מדבר
בהמה
צומח
דומם
תורה
רזא דרזין
סוד
דרש
רמז
פשט
אז רואים שבתורה יש בה חלקים לתקן את כל העולמות ולתקןאת הנרנח"י, וגם לתקן את הגוף שיש בו חמישה חלקים, כל זה צריך תורה, בלי תורה אין כלום, לכן אם בחוקותי יש בה כמה וכמה חלקים. ואם אנחנו מדברים על החלקים של התורה אנחנו חייבים לדבר בתורתו של רבי שמעון בר – יוחאי , אם אנחנו נכנסים לענין של רבי שמעון בר יוחאי – האדם העמל ביותר הכי גודל בתורה לא רק בנסתר בזוהר, הגמרא אומרת שלפני שהגיע לדרגות העצומות שלו אמרו חכמיםבתלמוד בבלי מסכת שבת דף יא/א .. רבי יוחנן לא שנו אלא כגון רבי שמעון בן יוחי וחביריו שתורתן אומנותן אבל כגון אנו מפסיקין לקריאת שמע.. הם שונים הם אפילו תפילה לא צריכים, אדם צריך להפסיק תלמוד תורה לתפילה אבל אצל רבי שמעון וחביריו שתורתם אומנתו – שהתורה היא מלמעלה למטה, והתפילה מלמטה למעלה ואצל רבי שמעון בר יוחאי אצלו למטה ולמעלהאור ישר אור חוזר מתקן הכל. נאמר בקצרה, משהו עצום על פי דבריו של רבינו הרמח"ל בספר אדיר במרום – מה חטא רבי שמעון בר יוחאי שהיה בכלא 12 שנים בתוך המערה בתוך החול ללא אוכל ללא בגדים ועוד שיצא מהמערה על פי אליהו הנביא יצאה בת קול ואמרה לו משפט רשעים בגיהנם 12 חודש תשבו עוד 12 חודש, איזה רשעים ? איזה גיהנם? רבי שמעון ובנו אלעזר קדושי עליון, איך להבין את כל הסיפור הזה? ראה הקב"ה את תורתו של רבי שמעון בר יוחאי, את קדושתו את מעלתו, סיבב עליואת הסיפור שייכנס למערה שיעזור לו בתיקון העולם, אומר הרמח"ל בוא תראה כימי צאתך מארץ – תראה אצל משה רבינו הגואל הראשון הרי רבי שמעון בר יוחאי ומשה רבינו אותו דבר אותה נשמה – היסוד דאבא זה התורה הקדושה – אצל משה לפני שגאל את ישראל סיבב לו הקב"ה שיהרוג את המצרי, פרעה רצה להרוג אותו וכשהורידו על צווארו את הגרדום נהפך צווארו לשיש, וברח ואחר כך והוציא את עם ישראל – שואל הרמח"ל: למה צריכה להיות בריחה ואחר כך חזרה וגאולה, אומר – אישה אחת ילדה 60 רבוא מכרסה ומי היא ? יוכבד הולידה את משה שהוא כללות כל נשמות ישראל, התפקיד שלו בעולם היה להוציא את עם ישראל לתת להם את התורה להכניסם לארץ ישראל והיה נשלם תיקון העולם, היה מביא את התיקון של כ הבריאה אם היה נכנס לארץ ישראל, הקב"ה ראה שהתיקון קשה מאוד סיבב שכל הנשמות יהיו אצל משה ולאחר שברח עם כל הנשמות מחוץ למצרים עמל וניקה וזיכך את כל הנשמות במשך כל הזמן שהיה מחוץ למצרים, ולאחר מכן חזר והכניס את הנשמות לגוף וכעת נותר לגאול את הגוף כי את הנשמות כבר גאל, כעת מחדש הרמח"ל ואומר אותו דבר היה עם רבי שמעון בר יוחאי, ראה הקב"ה שבדור עקיבתא דמשחיא תתפרץ הטומאה, לא למ"ט שערי טומאה שהיה למשה רבינו אלא לחמישים (נון) שערי הטומאה, מי יוציא אותם מנון של שערי טומאה מי יכול?, אז הקב"ה סובב על משה רבינו של אותו הדור, רבי שמעון בר יוחאי והזוהר זה לא בשביל הדור שלו – והראיה שחוץ מתלמידיו אף אחד לא ידע על הזוהר, לא התנאים ולא האמוראים ולא הסבוראים לא הראשונים עד אחרי זמן הרמב"ן לא ידעו על הזוהר עד לרבי משה בן ליאון שאצלו החל להתגלות, כלומר הזוהר מיועד לעקיבתאלנו, לנו, אומר רבי שמעון חיברתי לכם ספר שהוא תיבת נוח, כמו בימי המבול התיבה הגנה מהמבול כך הזוהר מגן.אומר הרמח"ל מה עשה רבי שמעון בר יוחאי במערה? הוא הבריח את כל הנשמות של הדור האחרון למערב ושם תיקן אותם, 12 שנים בכללות 12 חודשים בפרטות, משפט רשעים גיהנם 12 חודשים הוא עבור הנשמות לא עבור רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר, ואז הוא ישב ותיקן וזיכך, ועכשיו תוקנו הנשמות ויבאו בגוף, אוי ואבוי מי יעזור לגוף כעת? אמר רבי שמעון אני סידרתי לכם ספר הזוהר תיבת נוח,אם תכנסו יום יום לתיבה המבול לא ישלוט עליכם, אין לכם חבלי משיח, היצר לא יוכל לתפוס אותכם, לא רק שתיקן את הנשמות, סידר לנו משהו גם לנשמה בתוך הגוף שנבוא לזה העולם, ואז תיקון של כל הנשמות תלוי בספר הזוהר, הגאולה, חבלי משיח מתמתקים כל הסבל שסבל רבי שמעון בר יוחאי עבור זה שיעסקו יום יום בזוהר, "ואנחנו מנשקים את הזוהר, ואומרים אין לי עסק בנסתרות", יום יום צריך אדם לעסוק בזוהר, לימוד יום יום להכנס לתיבת נוח, פעם בגריסה, פעם בלימוד, פעם בעיון, לסיים את הזוהר פעם בשנה, הרמח"ל הקים מחזור של 24 שעות לימוד הזוהר ללא הפסק על ידי החלפה קבועה, כל אחד שעה או זמן אחר, כל בית כנסת כל בית מדרש...זכותו הגדולה תגן עלינו אמן!
עיקר רצוננו באתר זה להגביר את כוחו של הזוהר הקדוש שבו הבטיח לנו אליהו הנביא כי בזכות התעסקות בספר הזוהר נזכה לגאולה ברחמים, ודרכו של רבי שמעון בר יוחאי, ראש הצדיקים בגן עדן, שהיא מסירות נפש מוחלטת לקב"ה ולתורה הקדושה, לדעת סוד הפרצופים העליונים ולייחדם להמשיך השפע מפרצוף לפרצוף ומעולם לעולם עד הנקודה שלנו בכדי להעלות את ניצוצות הקדושה ואת חלקי השכינה חזרה לעולמות הקדושה.
ודע כי עיקר תפקידו של הזוהר להאיר לנו בדור האחרון כפי שאמר בתיקוני זהר דף כד/א "כד יתגלי לתתא בדרא בתראה בסוף יומיא, ובגיניה וקראתם דרור בארץ וגומר:" שיתגלה ספר הזוהר בדור האחרון ובגללו וקראתם דרור בארץ, שהזוהר הוא יציאה משעבוד החומר לחרות ודרור הרוח. כך לפי כל סימני הגאולה שהודיעו לנו, כי החשיכה גברה, ואין איתנו עוד מי יודע, ואנחנו כצאן ללא רועה, כל דאלים גבר, ובא אור הזוהר מסלק החשיכה ומלמד אותך לבנות מקדש לקב"ה והוא ישכון בתוכך ממש לא רק מסביבך, והברכה תשרה בביתך ועל שולחנך כשאתה מדבר עם הקב"ה דברי תורה, ואתה רץ לבית הכנסת להיות מעשרה ראשונים המקבלים פני שכינה, וקם בלילה ללמוד תורה, ומחמיר על עצמך ולא על הסובבים אותך, ושומר על טהרה, וטובל במקווה, ומצטער על גלות השכינה ורץ לקרב רחוקים, ומשתף את העניים בכל השפע שהקב"ה מעניק לך, בין שפע רוחני של חכמת התורה, שעסק התורה סגולה לכל הבעיות, ואדם שיודע ללמוד תורה ומקבל שפע מחכמת התורה שהיא עץ החיים חייב להעביר אל יתר אחיו את התורה הקדושה. ומי שמקבל שפע גשמי, שניתן לך כדי להגביר את החסדים בעם ישראל, להמשיך השפע לנזקקים, לחולים, לעניים, להחזיק לומדי תורה, להפיץ ספרי תורה בחינם, לפתוח תלמודי תורה ומדרשות. אלו שני סוגי הצדיקים, האחד בשפע הרוחני שמקבל ומעבירו הלאה, והשני בשפע גשמי להרבות החסד, ושניהם הם כפי צינור המעביר מים מנקודה שהיא הקב"ה לנקודה הבאה שהיא הנצרכים ברוחניות ובגשמיות, ואז הוא צינור נקי ונקרא צדיק.
ואילו ח"ו מקבל השפע שומר לעצמו אזי הצינור נסתם ומזדהם ונקרא רשע ח"ו והם כפי שהזוהר מסביר לנו את מלחמת החורמה שיש לנו עם הערב רב , נג"ע ר"ע (נפילים, גיבורים עמלקים, רפאים, ענקים), שכל תכליתם היא להרחיק אותנו מהאמונה בבורא עולם, הם מפריעים לנו ברוחניות, מחשבות זרות, בילבולים, עצבות, דכאון וכו", ובגשמיות בטכנולוגיה חדשה, בטלפונים ומסכי "פלזמה", בעיתונים, בפרסומות ועוד בישין מרעין שרק מרחיקים אותנו מעבודת השם, מבניית המקדש, מעשיית המנורה בעלת שבע קנים שזה סוד התפילה,להבריח מהקצה של הטומאה את ניצוצות הקדושה לקצה הקדושה כפי שעשה השלם באדם, יעקב אבינו, להתפלל בדביקות, להרחיק את כל המסיטים והמקטרגים בתפילה, לבקש בתפילה על כל ישראל, גם אלו שעדיין לא גילו את אורו של הקב"ה, וזה כל מה שהעלון הזה מנסה להביא זעיר קטן מעוצמתו של הזוהר הקדוש, ושל הצדיק רבי שמעון בר יוחאי לעסוק בו ובתורתו, וכל המנסה להפריד אותך מהתורה הקדושה הרי הוא הערב רב - הבדל ממנו.