|
דף רה ע''ב – זוהר פרשת ויגש – נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה
רַבִּי יִצְחָק וְרַבִּי יְהוּדָה הָיוּ יוֹשְׁבִים לַיְלָה אֶחָד וְעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה. אָמַר רַבִּי יִצְחָק לְרַבִּי יְהוּדָה, הִנֵּה שָׁנִינוּ, שֶׁכַּאֲשֶׁר בָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָעוֹלָם, עָשָׂה אֶת הָעוֹלָם הַתַּחְתּוֹן כְּמוֹ שֶׁהָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן, וְהַכֹּל זֶה כְּנֶגֶד זֶה, [כְּדֵי לִהְיוֹת זֶה כְּנֶגֶד זֶה] וְהוּא כְבוֹדוֹ לְמַעְלָה וּלְמַטָּה. (אין סוף פנימי לכולם וחיצוני לכולם – משמע כל הנבראים בתוך הקב"ה, כפי שאמרו שהקב"ה הוא מקומו של עולם)
אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, כָּךְ זֶה וַדַּאי, וּבָרָא אָדָם עַל הַכֹּל. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (ישעיה מה) אָנֹכִי עָשִׂיתִי אֶרֶץ וְאָדָם עָלֶיהָ בָרָאתִי. אָנֹכִי עָשִׂיתִי אֶרֶץ, וַדַּאי. מָה הַטַּעַם עָשִׂיתִי אֶרֶץ? מִשּׁוּם שֶׁאָדָם עָלֶיהָ בָרָאתִי, שֶׁהוּא קִיּוּמוֹ שֶׁל הָעוֹלָם, שֶׁיִּהְיֶה הַכֹּל בִּשְׁלֵמוּת אַחַת.
פָּתַח וְאָמַר, (שם מב) כֹּה אָמַר הָאֵל ה' בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ וְרוּחַ לַהֹלְכִים בָּהּ. הַפָּסוּק הַזֶּה בֵּאֲרוּהוּ, אֲבָל כֹּה אָמַר הָאֵל ה' בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם - זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמַעְלָה לְמַעְלָה, שֶׁהוּא בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם, וְהִתְקִינָם תָּמִיד, בְּכָל זְמַן. רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ - זוֹ הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה, צְרוֹר הַחַיִּים. נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ. [הָאָרֶץ] זוֹ הִיא שֶׁנּוֹתֶנֶת נְשָׁמָה וְגוֹ'.
אָמַר רַבִּי יִצְחָק, הַכֹּל הוּא לְמַעְלָה, שֶׁהֲרֵי מִשָּׁם יוֹצֵאת נִשְׁמַת חַיִּים לָאָרֶץ הַזּוֹ, וְהָאָרֶץ הַזּוֹ לוֹקַחַת הַנְּשָׁמָה לָתֵת לַכֹּל, מִשּׁוּם שֶׁהַנָּהָר הַהוּא שֶׁשּׁוֹפֵעַ וְיוֹצֵא, הוּא נוֹתֵן וּמַכְנִיס נְשָׁמוֹת לָאָרֶץ הַזּוֹ, וְהִיא לוֹקַחַת אוֹתָן וְנוֹתֶנֶת לַכֹּל.
בֹּא רְאֵה, כְּשֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הָאָדָם, כִּנֵּס אֶת עֲפָרוֹ מֵאַרְבָּעָה הַצְּדָדִים שֶׁל הָעלָם, וְעָשָׂה אֶת עַצְמוֹ בִּמְקוֹם הַמִּקְדָּשׁ לְמַטָּה, וְהִמְשִׁיךְ עָלָיו נִשְׁמַת חַיִּים מִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְמַעְלָה.
וְהַנְּשָׁמָה הִיא כְלוּלָה בְּשָׁלֹשׁ דְּרָגוֹת, וְעַל כֵּן שְׁלֹשָׁה שֵׁמוֹת הֵם לַנְּשָׁמָה, כְּמוֹ שֶׁהַסּוֹד הָעֶלְיוֹן: נֶפֶ"שׁ, רוּ"חַ, נְשָׁמָ"ה. נֶפֶשׁ, הִנֵּה פֵּרְשׁוּהָ, שֶׁהִיא תַחְתּוֹנָה מֵהַכֹּל. רוּחַ, הִיא הַקִּיּוּם שֶׁשּׁוֹלֵט עַל הַנֶּפֶשׁ, וְהִיא דַרְגָּה עֶלְיוֹנָה עָלֶיהָ לַעֲמֹד עָלֶיהָ בַּכֹּל כָּרָאוּי. הַנְּשָׁמָה הִיא הַקִּיּוּם הָעֶלְיוֹן עַל הַכֹּל, וְשׁוֹלֵטֶת עַל הַכֹּל, דַּרְגָּה קְדוֹשָׁה, עֶלְיוֹנָה עַל כֻּלָּם.
אֵלּוּ שְׁלֹשׁ הַדְּרָגוֹת כְּלוּלוֹת בִּבְנֵי הָאָדָם, לְאוֹתָם שֶׁזּוֹכִים לַעֲבוֹדַת רִבּוֹנָם. שֶׁהֲרֵי בַּהַתְחָלָה יֵשׁ בּוֹ נֶפֶשׁ, וְהוּא הַתִּקּוּן הַקָּדוֹשׁ לְתַקֵּן בּוֹ אֶת הָאָדָם. כֵּיוָן שֶׁבָּא הָאָדָם לְהִטָּהֵר בַּדַּרְגָּה הַזּוֹ, נִתְקָן לְהִתְעַטֵּר בְּרוּחַ, שֶׁהִיא דַרְגָּה קְדוֹשָׁה שֶׁשּׁוֹרָה עַל הַנֶּפֶשׁ לְהִתְעַטֵּר בָּאָדָם הַהוּא שֶׁזּוֹכֶה.
כֵּיוָן שֶׁהִתְעַלָּה בָהֶם, בַּנֶּפֶשׁ וְהָרוּחַ, וְנִכְנַס וְנִתְקַן בַּעֲבוֹדַת רִבּוֹנוֹ כָּרָאוּי, אָז שׁוֹרָה עָלָיו נְשָׁמָה, דַּרְגָּה עֶלְיוֹנָה קְדוֹשָׁה, שֶׁשּׁוֹלֶטֶת עַל הַכֹּל, כְּדֵי לְהִתְעַטֵּר בְּדַרְגָּה עֶלְיוֹנָה קְדוֹשָׁה. וְאָז הוּא הַשָּׁלֵם שֶׁל הַכֹּל, שָׁלֵם בְּכָל הַצְּדָדִים, לִזְכּוֹת בָּעוֹלָם הַבָּא, וְהוּא אוֹהֲבוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר לְהַנְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ. מִי הֵם אוֹהֲבַי? אֵלּוּ הֵם שֶׁבָּהֶם נְשָׁמָה קְדוֹשָׁה.
אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, אִם כָּךְ, הֲרֵי כָּתוּב כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו וְגוֹ'. אָמַר לוֹ, כָּךְ הוּא וַדַּאי, שֶׁהֲרֵי לֹא נִשְׁאַר בָּהֶם. (שלוש דרגות רוחניות יכול היהודי לזכות בעולם הזה והם: נפש, רוח ונשמה, שכל אחת מהן נקנית ביסורין, נפש הנכנסת בעובר במעי אימו והיא נקנית ע"י ייסורי האם "בצער תלדי", ברוח זוכה האדם שבנה כלי, לקבל הרוח, ע"י עסק התורה, קיום המצוות לחומרה, מסירות הנפש. בנשמה זוכה האדם העוסק בתורה בכח המחשבה, בייחודים, בכוונות הסוד בביטול הגשמיות ותאוות החיים הגשמיים, בעשיית חסדים על חשבון הנוחיות הפרטית שלו, בלימוד פרד"ס התורה - משל האדם לכלי רכב, אופניים לא זקוקים למנוע רב עוצמה בכח הנפש שלו הוא מניע את האופניים, אדם שהוא למשל, אוטו, זקוק למנוע חזק יותר שזו הרוח, ואם הוא הצליח להפוך גופו למטוס הרי שהוא צריך מנוע חזק יותר, נשמה, הקב"ה מעניק "מנוע" כפי יכולת הכלי להשתמש במנוע הזה,)
השלמה מההשמטות (סימן כ)
כָּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת רוּחַ חַיִּם בְּאַפָּיו מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה מֵתוּ (בראשית ז). שָׁאַל רַבִּי חִיָּיא אֶת רַבִּי אַבָּא, אֲמַרְתֶּם שֶׁנְּשָׁמָה לֹא נִכְנֶסֶת לְבֶן אָדָם עַד שֶׁמִּסְתַּכֵּל בַּעֲבוֹדַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאָז תִּהְיֶה לוֹ אוֹתָהּ נְשָׁמָה, וַאֲמַרְתֶּם שֶׁהַנְּשָׁמָה הִיא קְדוֹשָׁה מְעֻלָּה עַל הַכֹּל. אִם כֵּן, מַה זֶּה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת רוּחַ חַיִּים וְגוֹ'? הוֹאִיל וְהָיְתָה לָהֶם נְשָׁמָה, הָיָה לָהֶם לְהִנָּצֵל! לֹא הָיָה בְיָדוֹ.
בָּאוּ וְשָׁאֲלוּ אֶת רַבִּי אֶלְעָזָר בְּרַבִּי שִׁמְעוֹן. אָמַר לָהֶם, כָּךְ הוּא, וּפָסוּק זֶה מְסַיֵּעַ לוֹ, שֶׁכָּךְ אָמַר אָבִיו [אָבִי], שֶׁכַּאֲשֶׁר בָּא הַמַּבּוּל, לֹא רָאָה [הָיָה] אָדָם שֶׁיַּעֲשֶׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּשְׁבִילוֹ אֶלָּא נֹחַ, וּזְכוּתוֹ לֹא הָיְתָה אֶלָּא לְהָגֵן עֲלֵיהֶם וְעַל בָּתֵּיהֶם, שֶׁלֹּא הָיְתָה זְכוּתוֹ כָּל כָּךְ לְהָגֵן עַל כָּל הַדּוֹר, וְאוֹתָם שֶׁהָיוּ צַדִּיקִים בַּתְּחִלָּה, כְּמוֹ חֲנוֹךְ וְיֶרֶד, שֶׁהָיְתָה לָהֶם נְשָׁמָה קְדוֹשָׁה וּרְאוּיִים שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יַעֲשֶׂה בִּשְׁבִילָם - בֶּחָרָבָה מֵתוּ. וְהַיְנוּ שֶׁאָמַר כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו, אוֹתָם שֶׁנְּשָׁמָה קְדוֹשָׁה הָיְתָה בָהֶם. וְאַל תֹּאמַר שֶׁעַל אֵלּוּ שֶׁהָיוּ בַּמַּבּוּל הוּא אָמַר, אֶלָּא בָּא הַכָּתוּב וְאָמַר מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה מֵתוּ: ע"כ מהשמטות
מִכָּל אוֹתָם שֶׁהָיְתָה בָהֶם נְשָׁמָה קְדוֹשָׁה כְּמוֹ חֲנוֹךְ, יֶרֶד, וְכָל הַצַּדִּיקִים, כְּדֵי לְהָגֵן עַל הָאָרֶץ שֶׁלֹּא תֻשְׁמַד בִּגְלָלָם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה מֵתוּ, כְּבָר מֵתוּ וְהִסְתַּלְּקוּ מִן הָעוֹלָם, וְלֹא נִשְׁאַר מֵהֶם מִי שֶׁיָּגֵן עַל הָעוֹלָם בַּזְּמַן הַהוּא.
בֹּא רְאֵה, הַכֹּל הֵם דְּרָגוֹת אֵלּוּ עַל אֵלּוּ, נֶפֶ"שׁ, רוּ"חַ, נְשָׁמָ"ה, דַּרְגָּה עַל דַּרְגָּה. הַנֶּפֶשׁ בָּרִאשׁוֹנָה, וְהִיא הַדַּרְגָּה הַתַּחְתּוֹנָה, כְּפִי שֶׁאָמַרְנוּ. אַחַר כָּךְ רוּחַ, שֶׁשּׁוֹרָה עַל הַנֶּפֶשׁ וְעוֹמֶדֶת עָלֶיהָ. הַנְּשָׁמָה הַדַּרְגָּה שֶׁעוֹלָה עַל הַכֹּל, וּבֵאֲרוּהָ.
נֶפֶשׁ - זוֹ נֶפֶשׁ דָּוִד, (מלכות) וְהִיא שֶׁעוֹמֶדֶת לְקַבֵּל הַנֶּפֶשׁ מֵאוֹתוֹ נָהָר שֶׁשּׁוֹפֵעַ וְיוֹצֵא. רוּחַ - זוֹ הָרוּחַ (זעיר אנפין) שֶׁעוֹמֶדֶת עַל הַנֶּפֶשׁ, וְאֵין קִיּוּם לַנֶּפֶשׁ אֶלָּא בָּרוּחַ, וְזוֹ הָרוּחַ שֶׁשּׁוֹרָה בֵּין הָאֵשׁ וְהַמַּיִם, וּמִכָּאן נִזּוֹנֵית הַנֶּפֶשׁ הַזּוֹ.
הָרוּחַ עוֹמֶדֶת בְּקִיּוּם שֶׁל דַּרְגָּה אַחֶרֶת עֶלְיוֹנָה שֶׁנִּקְרֵאת נְשָׁמָה, (בינה) שֶׁהֲרֵי מִשָּׁם יוֹצְאוֹת נֶפֶשׁ וְרוּחַ, מִשָּׁם נִזּוֹנֵית הָרוּחַ. וּכְשֶׁנּוֹסַעַת הָרוּחַ, אָז נוֹסַעַת הַנֶּפֶשׁ, וְהַכֹּל אֶחָד. וּמִתְקָרְבִים זֶה לָזֶה. הַנֶּפֶשׁ נִקְרֶבֶת לָרוּחַ, וְהָרוּחַ נִקְרֶבֶת לַנְּשָׁמָה, וְהַכֹּל אֶחָד.
כפי שהביא רבנו חיים ויטאל מפי האר"י הקדוש זיע"א:
בשער הגלגולים - בהקדמה א' :
ונתחיל מה שאמרו חז"ל כי חמשה שמות יש לנפש, וזה סדרם ממטה למעלה, נפ"ש, רו"ח, נשמ"ה, חי"ה, יחיד"ה. ואין ספק כי לא נפל קריאת השמות הנזכרות, במקרה ובהזדמן. אמנם דע, כי האדם עצמו, הוא הרוחניות אשר בתוך גוף, והגוף הוא לבוש האדם, ואיננו האדם עצמו. וכמש"ה על בשר אדם לא ייסך, וכנזכר בזוהר פרשת בראשית דף כ' ע"ב... ולא ברגע אחד זוכה לקחת כלם, רק כפי זכיותיו. ובתחלה נוטל חלק אחד הגרוע שבכלם, והוא הנקרא נפש. ואח"כ אם יזכה יותר, יקח גם את הרוח. וכמבואר בכמה מקומות בספר הזוהר, ..ת"ח, בר נש כד אתייליד, יהבין ליה נפש וכו'. ואחר שנתבאר זה, צריך שנודיעך עתה קצת הקדמות בענין דרוש הנזכר:
דע, כי כל הנפשות הם מעולם העשיה בלבד, וכל הרוחות הם מעולם היצירה, וכל הנשמות הם מעולם הבריאה. אמנם רוב בני אדם, אין להם כל החמשה חלקים, הנקראים נר"ן וכו', רק חלק הנפש בלבד, אשר היא מן העשיה.... קצרה היריעה מלהביא כל המאמר, והרוצה להחכים ידרים לספר הקדוש "שער הגילגולים" ויזכה להבנה אמיתית על מהות רוחנית זו.
שער הגלגולים - הקדמה א' שיעור בבית מדרש פייס בוק – פרשת וארא.
ונתחיל מ"ש חז"ל כי חמשה שמות יש לנפש, וזה סדרם ממטה למעלה,
נפ"ש, רו"ח, נשמ"ה, חי"ה, יחיד"ה
מתחיל הרב חיים ויטאל זצוק"ל ומפרט סדר הרוחניות שיש באדם:
בכח, לא בפועל
מה ההבדל ?
זכות לקבל יחידה רוחנית מהכח של האדם היא כפי מעשיו
אופניים לא צריכים מנוע, המנוע היא היחידה הרוחנית
אם אדם מתעלה ועובד בדרגה גבוהה יותר מהכח יוצאת יחידת הרוחניות הבאה.
נפש- בלידת האדם
רוח - בכח יכולה להכנס מגיל 13
נשמה- בכח יכולה לצאת מגיל 20-13 לבנים, מגיל 20-12 לבנות
אלו יחידות הרוחניות:
נפש מעולם העשיה
רוח מעולם היצירה
נשמה מעולם הבריאה
חיה מעולם היציר החיה עולם האצילות
יחידה הקשר של כל נברא לבוראו, החוט הקושר את כל אחד לאין סוף.
כפי שאמרנו הזכות לזכות ביחידות רוחניות היא כפי הכנת הכלים.
הרוחניות היא אור, אור קדוש המחפש כלי קדוש להכנס לתוכו.
לכל נברא, יש הוראות כתובות של הבורא ,זכר ונקבה, אור וכלי
משפיע ומושפע, כל אחד הוא גם זה וגם זה
הוא מקבל שפע מהעליון שלו ומשפיע לתחתון
העליון נקרא זכר התחתון נקרא נקבה.
נקב- שהוא כלי
התחתון-שני כוחות - קדושה וטומאה! יש אדם קדוש ויש אדם טמא החי מהקדושה.
טמא- אין לו רוחניות של הקדושה אבל הוא יונק מהרוחניות של הקדושה,
למה יש אפלייה? למה הקב"ה עשה אותו טמא ואת השני קדוש ?
כח הבחירה!
כל בני האדם קדושים וטמאים יצאו מהאדם הראשון והם בחרו..
זה בחר להדבק בקדושה - יעקב
זה בחר להדבק בטומאה - עשו
הבחירה נעשתה על ידי כל נפש שהיתה באדם הראשון..
וזהו הברור, אוכל מפסולת, הקדושה הפרידה את עצמה מהטומאה
איפה? ברחם!
של מי? רבקה אימנו.
רבקה - אותיות - הקבר
יעקב בחר ברבקה, עשו בחר בקבר.
וע"י יצחק - אותיות קץ חי ,, יעקב בחר - חי, עשו בחר - קץ
אז מה אשם הגוי הטמא הוא נולד כך ..
כוח הבחירה!
אמנם דע, כי האדם עצמו, הוא הרוחניות אשר בתוך גוף, והגוף הוא לבוש האדם, ואיננו האדם עצמו.
ממשיך הרב ואומר מי הוא האדם?
זו הרוחניות, זה לא הגוף הגשמי, הגוף הגשמי הוא לבוש
תכלית הגוף הגשמי להיות מאכל לתולעים. רק הרוחניות חיה באדם.
יונק קדושה - גוי- מטמא בחייו ואינו מטמא אחר מותו, למה?
כי אין בו קדושה מי זה הגוי הזה?
אותו אחד שבחר להיות מרכבה לכוחות הטומאה, מורד בקב"ה
כופר בהנהגתו, כופר בתורתו,בבחירה.
למה הוא לא מטמא אחר מותו?
כי אחר המוות נכנסים כוחות הטומאה לגוף ויונקים את הקדושה
ואם אין קדושה אז אין כוחות טומאה ולכן בית קברות ודאי של גויים לא מטמא אבל של יהודי כן. למה?
מכיון שליהודי נשארים ריחות הקדושה, רשימו של הקדושה
ואז כוחות הטומאה נכנסים לינוק, והקבר מטמא.
מה הוא חיבוט הקבר?
רוחניות האדם, הנפש נדבקת בתאוות העולם ככל שכוחות הגשמיים סובבים אותה היא קשורה, היא לא יכולה להשתחרר מהחבלים של התאוות. ואז באים כוחות (מלאכים) לסייע לה ומכים בגוף
עד שהנפש משתחררת היא סובלת מכך אבל זה לתועלתה.
מה יעשה אדם שלא יהיה לו חיבוט הקבר?
ינקה את עצמו באותו חי, ימנע מעצמו תאוות העולם, יקדש את החומר באכילה שתיה זיווג , הכל יעשה בקדושה, אזי לא יקשור את נפשו בנפשם של כוחות הטומאה.
מתי זה קורה? בתהליך פטירתו של האדם
שלושים יום לפני פטירת האדם יוצא כרוז ומודיע על זמן הפטירה.
הנשמה יודעת, נשמות הקרובים יודעות. אם יש צדיק בינהן..
צדיק זה אותו אחד שנשמתו כבר מחוברת אליו במודע.
הנשמה מתחילה להיפרד מהגוף, הזמן שהיא נשארת למעלה מתארך,
אצל אדם רגיל הנשמה עולה ויורדת בשניות או בחלקיקי שניות ואילו אצל אדם זה הנשמה לא יורדת מהר,
ככל שמתקרב זמן הפטירה היא יותר למעלה
שניות לפני הפטירה הנשמה עוזבת את העולם הזה לגמרי ומתחילה מסעה למעלה. הרוח מיד יוצאת מהגוף והנפש נשארת לבד. ואז כוחות הטומאה מיד נכנסים במקום הנשמה והרוח
כי אין מקום ריק. או קדושה או טומאה.
הנפש נכנסת לכיס הלב וכוחות הטומאה יונקים את רשימו האורות.
לכן כל הבית נטמא-טומאת מת, יסוריי הנפש הם גדולים, אין לה הגנה של הרוח והנשמה והדבר היחידי שהיא מייחלת לו זה להגיע לקברה במהירות האפשרית.
וזו הוראת התורה "לא תלין את נבלתו"
אנשי קבלה וחסידות קוברים תוך שעה שעתיים את הנפטר, לא מתחשבים בקרובים או באחרים.
כבוד המת- זה לקבור אותו במהירות האפשרית, למה?
רק בקבר משתחררת הנפש מהגוף.
נפש של אבא- על פי הסוד בניו לא ילכו אחרי מיטתו עד לכניסה של הקבר ולמה?
אדם שיצא ממנו זרע לשווא הוליד ילדים שהם מזיקים רוחניים
והם יכולים להזיק לו בדרך לקבר. ואם הבנים החיים אומרים "אף בן לא הולך" אז גם הם לא הולכים.
לאחר שהקבר נמלא עפר מתחיל תהליך הברור, נפש נפרדת מהגוף, אם צדיק היה-
יוצא כמו נשיפת אויר. ככל שדרגת דבקותו בחומר כך קושי יציאת הנפש.
הנפש עולה ויושבת על קברה, שלושה ימים היא הולכת וחוזרת מביתו של הנפטר.
המנוחה היחידה שיש לה בשלושה ימים הראשונים הם דברי תורה.
אם בבית הנפטר מדברים דברי תורה- היא נחה. אם ח"ו עוסקים בדברים אחרים היא מתייסרת.
כל ויכוח שיש בין קרוביה מזמן לה ייסורים.
לאחר שבעה ימים היא מתחילה לעלות ולעשות מסעה לבית דין של מעלה.
וביום השלושים היא מגיעה.
הזכויות שאספו עבורה קרוביה בשלושים יום ראשונים- עומדים לזכותה ..
וזה מה שעושים- קוראים משניות לעילוי נפשה/ נשמתה
תהילים, צדקות, חסדים וכו'. היא נידונה ועוברת כפי הדין:
דין גלגול, דין גיהנם, דין כף הקלע, דין שיטוט.
הכניסה לגן עדן דרך הגיהנם, כולם עוברים דרך הגיהנם, אפילו צדיקים גמורים.
יש יש שני נהרות - מקוה:
נהר דינור - אש
נהר שלג
אם הוא עושה כל בוקר טבילה במקוה קר- לא צריך לעבור בנהרות האלו, מקפיצים אותו :)
אם היא או הוא קורא קראית שמע על המיטה- מצננים לו את האש
ומחממים לו את השלג.
אש התורה מרגישים גם בעולם הזה .
אש רוחנית מחממת לא כמו חם גשמי.
המשך השיעור – הרי הוא בכל יום בקבוצת זוהר יומי.
|
|